MMORPG
„Virtuálne svety sú miesta, kde sa imaginácia stretáva s realitou.“ (R. Bartle)
Tento výrok vystihuje celú podstatu toho, na čo som sa vo svojom článku snažil poukázať a čo som chcel čitateľovi predstaviť. Existujú totiž dva pohľady na MMORPG hry – ten hráčsky a potom ten odborný, možno povedať vedecký. A že vedci tieto hry skutočne skúmajú, o tom nepochybujte ;)
Možno nie každý z nás postrehol, že v posledných rokoch nastal mimoriadne intenzívny rozmach počítačových hier online charakteru. Tento fakt by pre nás nebol nijak zvlášť zaujímavý, pokiaľ by online hry ostali hrami. Čo však začalo znepokojovať nielen sociológov, ale aj vedcov skúmajúcich digitálne rozhrania, je skutočnosť, že s príchodom nových technológií a čoraz väčšieho dopytu po online hrách žánru RPG sa hry začali stávať niečím viac než len hrami. Z jednoduchých hier sa začali pomaly a postupne stávať virtuálne miesta, virtuálne svety.
Tieto nové svety, také bezpečné a príťažlivé, lákajú čoraz viac ľudí. Na Slovensku je tento fenomén ešte pomerne málo rozšírený, čo je zapríčinené nedostatočne rýchlym internetovým pripojením vo väčšine domácností, i finančnou náročnosťou spomínaných hier. Avšak vo svete sa už o MMORPG hrách hovorí a sociológovia sa veru pri tejto téme veľmi mračia. Unikanie do virtuálnych svetov sa začína stávať medzinárodným problémom – veď zatiaľ najúspešnejšiu MMORPG hru hrá vo svete dokázateľne 10 miliónov ľudí a týchto hier je veľký počet. Nemôžeme sa tváriť, že sa nás to netýka, pretože na Slovensku je množstvo týchto hráčov takmer zanedbateľné. Skôr či neskôr sa situácia zhorší aj u nás, napokon, Európa bola takisto zatiaľ pokojná. Avšak 5 miliónov ľudí závislých na virtuálnych svetoch je už číslo bijúce na poplach.
Myslím si preto, že sa o tejto téme má hovoriť viac už aj kvôli jej jasnému súvisu s masovými médiami – internet ako najinteraktívnejšie médium už ponúkol niekoľko nebezpečných závislostí (okrem iného závislosť na četovaní, prezeraní stránok), no to čo priniesli online hry je omnoho pokročilejšie a úmerne tomu i nebezpečnejšie. Poďme si svet týchto hier teda priblížiť...
Čo je to MMORPG
Skratka MMORPG znamená Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, čo by sme do slovenčiny mohli preložiť ako masívne multihráčska online rolová hra. Vidíme tu niekoľko neznámych pojmov. Vieme už, čo znamená online hra – hra, ktorú je možné hrať len cez internet. Avšak čo znamená „role-playing“ alebo „rolová hra“?
Tento pojem je starý už asi tridsať rokov, vznikol v časoch prvých papierových hier na hrdinov. Označuje taký spôsob hrania, kde hráči preberajú úlohu, „rolu“ určitej postavy vo fiktívnom príbehu, resp. vytvárajú s postavou vlastné príbehy na pozadí nejakého väčšieho metapríbehu obyčajne vytvoreného tvorcami hry (príp. tvorcami pravidiel hry). Rolové hry majú svoj pôvod vo vojnových hrách s kovovými miniatúrami postavičiek, kde vznikli pravidlá pre boj takýchto postavičiek, a to nielen pre boj so zbraňami, ale aj pre boj využívajúci mágiu a kúzla. Preto sa veľká väčšina rolových hier sústreďuje na prvok boja (a odmeny za výhru v boji). Prostredie rolových hier najčastejšie predstavuje stredovekom inšpirovaný svet fantasy žánru.
Cieľom naozajstných rolových hráčov je predstieranie alebo prežívanie nejakej fiktívnej identity. Hráč sa snaží byť „in character“ – hovoriť ako odlišná postava, správať sa ako odlišná postava, žiť ako niekto úplne iný. Dá sa teda povedať, že MMORPG hry umožňujú hráčom žiť alternatívne životy a vytvárať alternatívne príbehy. Aby sme však lepšie porozumeli príťažlivosti týchto hier, vymenujeme si niekoľko základných znakov MMOPRG hier:
-najdôležitejší znak je tradičný Dungeons and Dragons prvok (názov pochádza zo spomínaných stolových rolových hier) – je to štýl hry, ktorý obsahuje úlohy (tzv. quests), ktoré hráči plnia → úloha obvykle zahŕňa zabitie nejakého nepriateľa, teda zabitie monštra → po zabití ktorého hráč dostane odmenu, korisť – táto na seba nadväzujúca triáda je absolútne základným charakteristickým znakom pre všetky typy MMORPG hier
-dôležitý je aj systém rastu, vývoja postavy obvykle založenom na vyšších leveloch a skúsenostných bodoch – to znamená, že po získaní určitého počtu skúseností (skúsenostných bodov) hráčova postava postúpi na vyšší level, teda stane sa silnejšou, múdrejšou a odolnejšou – toto je veľmi často silný motivačný prvok zabíjania príšer a riešenia úloh, pretože hráč chce byť vždy čo najsilnejší
-ďalším znakom je aj ekonomika hry, založená na obchodovaní s predmetmi (napríklad mečmi, štítmi, brnením atď...) V žiadnom MMORPG nechýba ani stála mena, ktorá zabezpečuje funkčné trhy.
-podstatným znakom sú i už spomínané gildy či klany – organizácie, spoločenstvá hráčov (resp. postáv za ktoré hráči hrajú)
-herní moderátori – osoby, ktoré dohliadajú na technický i právny poriadok v hre, sú neodmysliteľnou súčasťou MMORPG
Stručná história MMORPG
Nie je pre nás podstatné oboznámiť sa s celou dlhou históriou vzniku MMORPG hier, pretože prvým hrám takéhoto typu chýbalo množstvo znakov a charakteristík s ktorými sa stretávame dnes (okrem iného prvé MMORPG neboli spracované ani len v grafickom prostredí, čo bolo spôsobené nízkou úrovňou vyspelosti počítačov v tom čase). Dôležité je však povedať, že proces vzniku MMORPG hier sa začal v roku 1978 s vydaním prvej MUD (multi-user dungeon) hry autormi Royom Trubshawom a Richardom Bartleom, ktorý je v súčasnosti uznávaným vedcom v oblasti výskumu virtuálnych domén a profesorom na univerzite v Essexe (kde vyštudoval odbor Umelá Inteligencia). Dôležitým dátumom je však pre nás 30. september 1997, kedy bola vydaná prvá naozajstná MMORPG hra – Ultima Online. Táto hra spopularizovala žáner MMORPG a rok 1997 sa považuje za rok vzniku moderných MMORPG. Všetky nasledujúce MMORPG sa inšpirovali práve hrou Ultima Online a je zaujímavé, že napriek tomu, že je táto hra stará už takmer deväť rokov, ešte stále je veľmi populárna a hraná, hoci existujú oveľa dokonalejšie a vizuálne krajšie hry. Môžeme teda povedať, že moderné MMORPG ako také vznikli v roku
Ako vyzerá svet MMORPG
Už sme si spomenuli, že MMORPG svety čerpajú svoje námety a celý obraz prostredia z fantasy literatúry. Samozrejme, že nie všetky, ale aby sme si urobili obraz o väčšine týchto hier, predstavíme si v MMORPG bežne sa vyskytujúci prvok fantastickej ríše. Aby sme si takýto svet v hre dokázali predstaviť, popíšeme si jeden konkrétny príklad sveta a jeho reálií vyňatý z hry World of Warcraft.
Náš svet je ohromne rozsiahly. Skladá sa z dvoch kontinentov, Kalimdoru a Lordaeronu, celý svet však voláme Azeroth. Svetadiely oddeľuje oceán uprostred ktorého vyčíňa Maelstrom, ničivý vír, ktorý všetky neopatrné lode vtiahne nevedno kam. V našom svete existuje neuveriteľné množstvo rôznych, niekedy čudesných bytostí. Spoločensky je svet rozdelený medzi dve frakcie – Alianciu (tí „dobrí“) a Hordu (tí „zlí“), čo nám svojím spôsobom nahrádza úlohu koalície a opozície. V Aliancii sa spojili štyri rasy, ktoré spoločne čelia útokom Hordy – noční elfovia, ľudia, trpaslíci a gnómovia. Pod zástavou Hordy sa zjednotili takisto štyri rasy, ktoré sa snažia o zničenie aliančných síl – sú to orkovia, trollovia, taureni a nemŕtvi. Každá rasa má svojich vodcov, akési legendárne postavy, ktoré síce nemôžeme stretnúť, ale vieme o nich a uznávame ich autoritu. Často sa o nich hovorí. Jedným z takýchto hrdinov bol pre nás (ak sme si zvolili rasu nočných elfov) aj Illidan Stormrage. Jeho príbeh však neskončil dobre – mocný predstaviteľ hrdej elfskej rasy podľahol vábeniu démonských síl a privodil si tak záhubu. Toto všetko sa stalo už dávno a my to vieme, hoci sme sa s Illidanom nikdy nestretli a pravdepodobne ani nikdy nestretneme. Náš národ má totiž svoju históriu. A nielen to. Náš národ má svoje tradície, rituály, dokonca božstvá. Naším božstvom je bohyňa Elune, ktorú môžeme a nemusíme uctievať (závisí to od toho, ako hráme svoju postavu – môžeme hrať rebela, ktorý sa stavia proti spoločnosti a neuznáva jej hodnoty). Avšak na území nášho národa nachádzame niekoľko chrámov postavených v mene tejto bohyne a máme teda príležitosť stretnúť sa aj s kňazmi a kňažkami tejto bohyne. Náš národ má aj svoje sviatky. Slávime ich mnoho, no pre nás, elfov, je najdôležitejšia naša krajina, naša zem. Sme hrdý národ, kedysi sme bývali nesmrteľní, čo nám pomohlo nadobudnúť úžasné znalosti a silu. Dnes sme síce svoje spojenie s nesmrteľnosťou stratili, ale mnohí z nás si stále pamätajú doby spred tisícok rokov, preto je pre nás mimoriadne ťažké vyrovnať sa s myšlienkou na smrť. Milujeme svoj ostrov, Teldrassil, i svoje hlavné mesto Darnassus, z ktorého pomocou mocných hypogriffov lietame do ďalekých končín. Z nášho ostrova vedie do iných končín niekoľko pravidelných lodných trás, stačí nasadnúť na loď a sledovať ako sa Tajomným morom plavíme vdiaľ. Sme, napokon, magické bytosti. Máme svoje legendy a mýty, posvätné miesta, sochy, knihy, artefakty. Sme jednoducho nadprirodzení.
Toto bol pomerne stručný výpis toho, ako môže vyzerať herný svet z pohľadu hráča hrajúceho za rasu nočných elfov. Každá z rás má vlastné charakteristiky i reálie, výpočet ktorých by ale zabral celý rozsah tohto článku, a preto som sa snažila len stručne, no farbisto a pravdivo popísať niektoré zaujímavé rysy hry. V nasledujúcej kapitole si však povieme o tom, prečo sa fantastické svety MMORPG hier napriek všetkým odlišnostiam od reality tak veľmi realite podobajú, a sú teda pre hráčov ľahko pochopiteľné a ozrejmiteľné.
Ako MMORPG simulujú realitu
Na vysvetlenie tohto javu opäť použijeme príklad z hry World of Warcraft (je úplne jedno z akej hry by sme čerpali tieto príklady, pretože všetky mmorpg využívajú v princípe rovnaké postupy napodobňovania reality). Je úplne jedno akú rasu, povolanie, či triedu si hráč zvolí. Vždy má rovnaké príležitosti a možnosti stretnúť sa v hre so znakmi reálneho sveta, ktoré dopomáhajú hre vytvoriť dokonalú ilúziu samostatnej alternatívnej reality. Vymenujme si teda niekoľko príkladov:
-v hre sa strieda deň s nocou tak (v tomto konkrétnom prípade dokonca tak, ako v reálnom svete - v hre uteká čas presne tak isto ako v realite, čiže ak je v Európe tma a my sme hráč pochádzajúci z Európy, budeme mať v hre noc až do „reálneho“ svitania)
-v hre sa striedajú rôzne poveternostné podmienky
-každá herná oblasť má rôznu klímu a biosféru, podľa toho sa v danej oblasti objavujú i na dané klimatické podmienky adaptované živočíchy a rastliny
-naša rolová postava má k dispozícii rôzne služby (pošta - môžeme inému hráčovi poslať list alebo balík, ktorý môže obsahovať text, peniaze alebo predmety)
-naša postava môže nakupovať predmety a služby u špecializovaných obchodníkov
-naša postava dokáže chodiť, behať, stáť, sedieť, ležať, spať, jesť, skákať, tancovať, plávať
-naša postava dokáže prejavovať emócie ako smiech, plač, smútok, dokáže tlieskať, kľačať a prosiť, vysmievať sa, flirtovať, bozkávať sa, salutovať, byť hrubá, môže sa klaňať, niekoho vítať, niekomu kývať na pozdrav, s niekým sa lúčiť, povzbudzovať, gratulovať, ďakovať atď...
-naša postava sa sama môže stať obchodníkom a predávať nadobudnuté predmety
-naša postava sa môže stať remeselníkom a vyrábať svoje vlastné výrobky pod vlastným menom
-naša postava môže nakupovať predmety v aukciách
-postava si môže zaobstarať zviera, na ktorom jazdí, aby sa tak rýchlejšie presúvala po krajine
-naša postava sa môže naučiť variť, rybárčiť, poskytovať prvú pomoc apod.
-naša postava sa môže stať členom väčšieho spoločenstva (vyberá si na základe sympatií s členmi a presvedčením spoločenstva)
-naša postava má na základe svojich činov určitú reputáciu (vyjadrenú aj číselne)
Z vyššie uvedeného vyplýva, že hráčovi je ponúkané naozaj obrovské množstvo činností a čŕt reálneho sveta, takže ak tieto prvky reálneho sveta zrazu vidí premietnuté do sveta virtuálneho, môže to v hráčovi vyvolať absolútne vierohodný dojem metareality.